niedziela, 23 września 2012

5 cech skutecznej witryny e-commerce

5 cech skutecznej witryny e-commerce

Autorem artykułu jest malakretek


Rynek e-commerce w Polsce rozwija się jako jeden z najbardziej dynamicznych według badań opublikowanych na początku 2012 roku oraz wszelkich prognoz dotyczących tego sektora. Według najnowszych badań polski rynek e-commerce posiadać będzie wręcz miliardowy potencjał pod koniec roku, co sprzyja rozwojowi wszelkich nowych witryn z tego sektora.

Aby zaistnieć oraz odnieść sukces, należy pamiętać o wielu elementach mających wpływ na skuteczne zwiększenie odwiedzin oraz pozyskiwanie nowych klientów. W dalszej części artykułu wymienione zostanie pięć dobrych zasad projektowania serwisów e-commerce, opartych na przykładach księgarni internetowej.

Nie utrudniaj użytkownikowi rejestracji w swoim sklepie

Problem ten dotyczył większości witryn internetowych typu e-commerce jeszcze całkiem niedawno. Skomplikowany proces rejestracji, zakładający wprowadzanie od razu danych osobowych, potwierdzanie danych, tylko z pozoru był dobrym rozwiązaniem. Obecnie sytuacja zmieniła się, a przykładem całkowitego uproszczenia procesu rejestracji dla nowych użytkowników jest wiele topowych sklepów zajmujących się sprzedażą książek oraz multimediów. Nowoczesna księgarnia internetowa wymaga przy rejestracji tylko nazwy użytkownika (którą najczęściej jest adres e-mail klienta), wybranego przez niego hasła oraz potwierdzenia wiadomości weryfikacyjnej o założeniu konta w serwisie e-commerce. Bardzo szybko, prosto, można by rzec: "bezboleśnie". Rozwiązanie takie z pewnością o wiele bardziej przypadło do gustu potencjalnym klientom, którzy chętniej zaczęli robić zakupy w sklepach stosujących uproszczoną rejestrację.

Przejrzyście prezentuj zawartość swojego serwisu

Nie ma nic gorszego niż wprowadzenie potencjalnego klienta w stan zmieszania i dezorientacji w serwisie. Grozi to przede wszystkim negatywnym nastawieniem do takiej witryny oraz brakiem ponownych odwiedzin. W skrócie można by napisać, że klient zdezorientowany to klient zły, a klient zły nie robi zakupów. Dlatego tak ważnym elementem na witrynie jest przede wszystkim nawigacja oraz przejrzyste prezentowanie treści. Dodatkowo warto zastanowić się nad wprowadzeniem modułu, który wskaże użytkownikowi, gdzie w danym momencie strony się on znajduje. Z pewnością ułatwi to orientację i poruszanie się po witrynie, a to z kolei pozytywnie wpłynie na odczucia potencjalnego klienta, który nie zniechęci się do zakupów w naszym sklepie.

Pokazuj klientowi to, co go interesuje

Wyobraźmy sobie teoretyczną sytuację, w której pan Marek odwiedza witrynę e-commerce, będącą jedną z najlepszych księgarni internetowych, spełniającą wspomniane wyżej założenia. Klient ten chce wyszukać książkę na temat astrofizyki, którą bez problemu znajduje za pomocą wyszukiwarki umieszczonej na stronie głównej. Czy pan Marek będzie zainteresowany propozycjami innych książek, będącymi pozycjami historycznymi lub poradnikami komputerowymi? Z pewnością nie, lecz na pewno zwróci uwagę na pozycje związane z fizyką lub astronomią. Odpowiednia identyfikacja potrzeb oraz zainteresowań klienta jest obecnie jedną z najważniejszych opcji, jaka cechować musi skuteczny system e-commerce. Wyświetlanie losowych produktów nie zwiększy zainteresowania innymi pozycjami znajdującymi się w sklepie. Klient oczekuje natomiast propozycji związanych z jego preferencjami, dokładnie tak, jak pan Marek.

Udostępnij możliwość dodawania opinii użytkowników o produktach

W dzisiejszych czasach klienci witryn e-commerce chcą również widzieć to, co myśleli ich poprzednicy kupujący daną pozycję. Nawet jeżeli opinia nie jest pozytywna, nie powinno się jej ukrywać. Dobrym przykładem są wszelkie książki o programowaniu. Istnieją pozycje, z opisów których trudno wyczytać, czy rzeczywiście spełnią one nasze oczekiwania. Opinia programisty zaawansowanego o zbyt ogólnym podejściu do tematu programowania przez autora z pewnością ostrzeże innych programistów z tego poziomu przed rozczarowaniem po dokonanym zakupie. Z drugiej jednak strony zachęci do zakupu osoby początkujące, które szukają pozycji przedstawiającej podstawy danego zagadnienia. Opinie użytkowników o książkach znajdujących się w księgarni internetowej są jak obustronna wygrana — użytkownicy znający temat mogą wybrać inną, bardziej wymagającą pozycję, natomiast początkujący z pewnością zdecydują się na zakup właśnie tej. A wszystko to przez opinie użytkowników, wyświetlane na stronie produktowej.

Powiadomienia e-mail

Ostatnim elementem, mającym wpływ na sukces sklepu internetowego, są powiadomienia e-mail wysyłane w kilku przypadkach, które dają jasny obraz stanu realizacji zamówienia przez e-sklep. Jakich wiadomości oczekują użytkownicy witryn e-commerce? Przykładowo:

- wiadomość o otrzymaniu wpłaty na konto, dokonanej przez klienta przy zamawianiu wybranych produktów — klient utwierdza się w przekonaniu że jego wpłata została zaksięgowana, a sklep internetowy rozpocznie natychmiastowo realizację zamówienia;

- wiadomość o zrealizowaniu zamówienia — klient dowiaduje się, że wszystkie wybrane przez niego produkty zostały zapakowane i wysłane na wskazany przez niego adres, może zatem spokojnie oczekiwać przesyłki na przestrzeni kilku kolejnych dni.

W niektórych przypadkach (wybranie przesyłki kurierskiej jako formy dostawy) najlepsze sklepy internetowe podają numer trackingowy wysyłki, pozwalający na aktywne śledzenie drogi, jaką przebyć musi paczka do domu klienta. Jest to dodatkowy sposób na zdobycie zaufania klienta oraz jego zadowolenia ze sposobu realizacji zamówienia przez sklep internetowy, co w dzisiejszych czasach jest bardzo ważne, jeżeli planujemy utrzymanie dużej bazy stałych klientów, regularnie odwiedzających naszą witrynę w celu dokonania zakupów.

---

Od dwóch lat interesuję się zmianami w użyteczności stron internetowych oraz wymaganiami klientów wobec serwisów typu e-commerce z punktu widzenia użytkownika oraz potencjalnego klienta. Za przykład w artykule posłużyła właśnie ta księgarnia internetowa.

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz